fredag 4 september 2009

The Wildhearts Strikes Back

Om 2007s självbetitlade album var något spretigt så är Chutzpah rakt på mål. 10 låtar på 36 minuter, deras kortaste skiva hitills. Inledande The Jackson Whites hörde jag först på Peace and love i sommras och gillade den på en gång men att den skulle vara så här bra minns jag inte, satan vilken bra låt det är, känns redan som en klassiker!
Annars var det singeln The Only One som jag hörde först i inspelad form vilket gjorde mig lite lätt, eh förvirrad, är det här Wildhearts? Varför sjunger inte Ginger? Den lät för simpel, lite tråkig, lite för amerikansk radiorockig och så vill vi ju inte ha det! Att nyförvärvet Scott Sorry sjöng nån låt på coverskivan som kom förra året var ju en sak, men att sjunga lead på en riktig WH-platta är nått helt annat. Tidigare har ju Ginger skrivit och sjungit allt men nu delar han med sig lite av både sång och låtskrivande vilket jag varit lite skeptisk till. Jag kan dock nu säga att the Only One växer och passar utmärkt in på skivan även om det är ett av de svagare spåren. På ett sätt låter det lite som en "best-of" skiva fast med nya låtar, Jackson Whites skulle inte passat illa på Fishing for luckies, Plastic Jebus påminner om något från Endless Nameless minus noiseväggen osv. Samtidigt låter skivan väldigt fräsch och annorlunda och då menar jag inte bara ljudbilden, det är många intryck, extra allt, trots att de flesta låtar klockar in runt tre och en halv minut med refränger många band skulle sälja sin farmor för att kunna skriva. Andra höjdpunkter är You took the sunshine from New York som är den poppigaste på hela skivan men jäklar vilken låt, glad och sorgsen på samma gång med en storslagen refräng. Eller rockiga Mazel Tov Cocktail, perfekt på vilken förfest som helst. Enda riktiga minuset på en fantastisk skiva är vocoder effekten (eller vad det heter) på delar av titelspåret som i övrigt är en bra låt.
Jag har nog inte gillat en ny Wildheartsplatta så här omedelbart sen Fishing for Luckies kom.



Någon tyckte det var en bra idé att köra en bild på en hund till låten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar