måndag 28 december 2009

Året som gått, listor och sånt

Ännu ett år är snart slut. Det har varit ett händelserikt år där mycket tid gått åt till att jobba, vad jag jobbat med kommer ni se här snart... Jag har även förlovat mig med världens bästa tjej, hoppas att nästa blir lika bra som detta!
Här kommer några listor på vad jag tycker var årets höjdpunkter och bottennapp inom musik, god Jul föresten!
1. Mastodon - Crack the skye. Jag hade på känn att det skulle bli bra men att det skulle bli så här bra trodde jag inte. Mästerverk! Lyssna, Köp!
2. The Wildhearts - Chutzpha! Ginger &:co återvänder med en riktigt stark platta där de enda svaga punkterna är singeln och titelspåret.
3. Alice in Chains - Black gives way to blue. Jag har aldrig varit något stort AIC fan så jag blev enormt överraskad av Black gives way to blue, svårt att sluta lyssna på den.
4. Paradise Lost - Faith Divides us, Death unites us. Vemodets mästare åkte till Sverige och spelade in en av deras bästa skivor på länge.
5. Them Crooked Vultures. John Paul Jones, Josh Homme och Dave Grolh imponerar enormt med debutplattan, ett jäkla sväng helt enkelt.
6. Spinnerette - Baptized by Fire. Brody reste sig från nerlagda Distillers och visade att hon kunde göra mer än bara punk. Härlig rockplatta!
7. Muse - Uprising. Pompöst - Ja, Storslaget - Ja, Skitbra - Ja
8. The Dead Weather - Whorehound. Jack White´s alla projekt påminner en del om varandra men vad gör det när det är så här bra? Skitigt och bluesigt.
9. Deathstars - Night Electric Night. Inte riktigt lika bra som föregångaren men ändå härligt svart och melodiöst.
10. Green Day 21 century breakdown. Poppunkarnas andra "rockopera" som de kallar den håller inte hela vägen men höjdpunkterna är många, väldigt många.

Största besvikelserna:
Rancid - Let the dominoes fall. Rancid går på tomgång, ser mer fram emot en ny soloskiva från Tim Armstrong,
Suicidal Tendencies - inget nytt album i år heller, tveksamt om det kommer vara speciellt bra när det väl kommer.
Låtarna på Samplern "Year of the cycos" är inte mycket att hänga i granen förutom "Come alive".
Megadeth - Endgame. Det snackades om att det var det bästa de gjort sen Rust in Peace och visst är det hårt igen men de glömde låtarna,
Kiss - Sonic Boom. Även här gick snacket varmt, det bästa sen Destroyer läste jag någonstans men det är det inte. Det låter inte speciellt 70-tal heller utan snarare mer Kiss ala 80. En del guldkorn finns, men överlag låter det ganska trött.

Bästa livespelning:
Faith no More på Peace & love. En av de bästa jag sett någonsin till och med.

Jag har säkert glömt en massa men det får vara så.
Gott nytt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar