fredag 20 mars 2009

Fuck Besson

Jag skulle kunna fortsätta att skriva spaltmeter om hur bra nya Mastodonskivan är men jag tänkte skriva lite om Luc Besson istället. Anledningen är att jag och några bekanta såg Transporter 3 härom veckan. Luc Besson som gjorde en radda bra filmer, Det stora blå, Nikita, Leon och Femte Elementet mm, har mer eller mindre lagt regisörshatten åt sidan för att producera och skriva. Vad fan hände? Varför?
Visst, första Transporter-filmen och första Taxi var väldigt underhållande tidsfördriv men i stort sett är det bara skit han varit inblandad i. Transporter 3 som kunde ha blivit vassare än den mediokra tvåan förstörs helt och hållet av en psykotisk brud som ska vara Frank Martins lööve interest. Tydligen har hon aldrig stått framför en kamera nån gång innan Transporter 3 utan blev vald för att hon var snygg såklart. Om det är Luc Bessons fel låter jag vara osagt.
Actionscenerna är också sämre, för snabba klipp som gör att man inte får någon som helst överblick över vad som händer. Några höjdpunkter finns dock, en helt galen jakt på BMX och när han kör sin älskade Audi av en bro för att landa perfekt på...ett tåg. Frank Martin får Bond att likna en nybörjare. Jag hoppas istället på Jason Stathams andra "franchise" Crank, då Crank 2 är på intågande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar